Kis és nagy távolságok
A fogyasztói társadalom egyik alapvető ismérve a nagyfokú mobilitás: folyton utazunk, közlekedünk, szállítunk, magunkat is és az árukat is hozzuk-visszük. A környezet szempontjából sok múlik azon, mekkora távolságokat járunk be, vagy mekkora távolságokról származnak azok az áruk és szolgáltatások, amelyeket igénybe veszünk. Egy átgondoltabb, visszafogottabb mobilitással máris sokat spórolhatunk magunknak és a környezetünknek egyaránt.
Fogyasztásunk járulékos terhei
Általános szabály, hogy a fogyasztói társadalomban akár mit csinálunk vagy vásárolunk, valaki mindig megfizeti az árát. Az az összeg, amit a pénztáraknál hagyunk, ennek kifejeződése, de mindig csak részben fedi a teljes terheket. A környezetet ért terhelések – a termeléssel, szállítással járó anyag- és energiafelhasználások, a károsanyag kibocsátások és ezek károkozásainak helyrehozatala, a Föld erőforrásainak felélése mind-mind fedezetet igényelnek. Ha forintosításra nem kerülnek, a természeti környezetből fedezi az emberiség az árát, s így a környezeti erőforrások gyorsan ki is merülnek.
A helyi termékek dicsérete
Ha vásárláskor szem előtt tarjuk az, hogy minél közelebb előállított terméket vagy szolgáltatást veszünk, sok szempontból cselekszünk hasznosan. A helyi termékek fogyasztásával a gazdaságot helyben segítjük, az értékesítés haszna közvetlen környezetünkben csapódik le. E mellett a szállítási, utazási költségeket és környezeti terheket is egyaránt csökkenthetjük vele. Közvetlenül, helyben vásárolva a termény előállítását is jobban ellenőrzés alatt tarthatjuk – valódi bio termékeket is vásárolhatunk, nem csak a külső minősítéssel rendelkezőket.
Idényzöldség, idénygyümölcs
Napjainkban már bármit megkívánunk, az év egészében beszerezhető. Persze ehhez a fél világon keresztül kell utaztatni a termékeket, így tudunk december közepén is dél-afrikai szőlőt, vagy márciusban marokkói paradicsomot vásárolni. Egykor a hagyományos életmód mindig az évszaknak, sőt az adott hónapnak megfelelő élelmiszerek fogyasztását követte, „idénye” volt mindennek. Persze helyi idénye most is van a termékeknek, ha ezt ki szeretnénk bővíteni, a hagyományos, tradícionális tartósítási formákkal (befőtt, savanyúság készítése, aszalás, olajban, sóban eltevés, stb.) kell újra megismerkednünk.
Közösségi kezdeményezések
Annak érdekében, hogy a termelőktől az utat a vásárlókig lerövidítsük, számos bevált módszer létezik. A legegyszerűbb és leghagyományosabb a helyi piacok látogatása, ahol a viszonteladók és nagybani kereskedők mellett megtalálhatjuk a termelői árusokat is, és közvetlenül tőlük szerezhetjük be a legfrissebb termékeket. A házhoz szállítás is kialakult forma, különféle „kosár közösségek” alakultak már, ahol a gazdálkodóktól egyedi igényeket kielégítve közvetlenül a lakásokig viszik a megrendelet terményeket.